قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان

تازه ترين اخبار فناوري و موبايل ايران و جهان را در اين خبرنامه دنبال كنيد.

قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان

مقام معظم رهبري سال جديد را “سال توليد” مي نامند. نام “پشتيباني ، موانع” ؛ بر اين اساس ، كارشناس صنعت خودرو وضعيت صنعت خودرو در سال جهش توليد را تشريح كرد ، بر رفع موانعي مانند قيمت تأكيد كرد و دستور داد شعار 1400 را كه سال گذشته جاده جهش توليد محسوب مي شد …

منبع: گزارشكر يك
قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان

قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان https://reporter1.ir/قيمت‌گذاري-دستوري-مهمترين-مانع-توسعه/ گزارشگر يك Fri, 26 Mar 2021 21:37:07 0000 اقتصادي https://reporter1.ir/قيمت‌گذاري-دستوري-مهمترين-مانع-توسعه/

مقام معظم رهبري سال جديد را “سال توليد” مي نامند. نام “پشتيباني ، موانع” ؛ بر اين اساس ، كارشناس صنعت خودرو وضعيت صنعت خودرو در سال جهش توليد را تشريح كرد ، بر رفع موانعي مانند قيمت تأكيد كرد و دستور داد شعار 1400 را كه سال گذشته جاده جهش توليد محسوب مي شد …

منبع: گزارشكر يك
قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان

مقام معظم رهبري سال جديد را “سال توليد” مي نامند. نام “پشتيباني ، موانع” ؛ بر اين اساس ، كارشناس صنعت خودرو وضعيت صنعت خودرو در سال جهش توليد را تشريح كرد ، بر رفع موانعي مانند قيمت تأكيد كرد و دستور داد شعار 1400 را كه سال گذشته جاده جهش توليد محسوب مي شد ، تحقق بخشد. مهمترين مانع دستيابي به جهش توليد سودآور در صنعت خودرو قيمت اجباري بوده است.

به گزارش گزارشگر يك ، در يادداشت حسن كريمي سنجري آمده است: در سال 1999 ، بارها بر لزوم افزايش توليد كه “جهش در توليد” ناميده مي شود و تأثير منحصر به فرد آن در بهبود تعادل بازار و قيمت ها تأكيد شد. غيرقابل انكار است كه جهش هاي توليد در برخي از مناطق صنعت خودرو بخوبي انجام شده است. با اين حال ، نكته مهم در صنعت خودرو در كشورهايي كه دولت بيش از 90٪ آنها فعاليت مي كند اين است كه اين شركت ها غالباً شركت هاي زيان ده هستند. بنابراين ، با افزايش توليد ، ميزان تلفات نيز افزايش مي يابد. در حقيقت ، اگر دولت قيمت هاي فروش را ساماندهي كند و قيمت اجباري را دور بزند و به خودروسازان اجازه دهد با سودآوري فعاليت كنند ، مطمئناً اثربخشي استراتژي هاي جهش توليد بيش از تعادل در بازار و بهبود شرايط خودروسازان خواهد بود.

در حقيقت ، دولت از ديدن نعمت جهش توليد به جلو جلوگيري كرده است. نكته مهم اين است كه توليد غيرانتفاعي هيچ ارزش افزوده اي در كشور ندارد ، بنابراين جهش در توليد واقعي زماني منطقي است كه سودآور باشد. بنابراين ، اگرچه صنعت خودرو توليد خود را اندكي افزايش داده است ، اما مي توان گفت كه نام امسال “افزايش توليد سودآور” است زيرا توليد اين شركت ها با سودآوري همراه نبود. “، محقق نشده است.

قيمت سفارش مهمترين مانع توسعه خودروسازان است.

بنابراين ، در سال جديد ، مهمترين مانع توسعه شركت هاي خودروسازي قيمت گذاري اجباري است. با عبور از قيمت گذاري اجباري ، اين شركت ها از حاشيه ضرر حذف شده و راه انتقال به بخش خصوصي را باز مي كنند. در حقيقت ، اگر بپذيريم كه خصوصي سازي مهمترين اقدام دولت براي توسعه صنعت خودروي كشور است. پس بايد بپذيريم كه تا زماني كه اين شركت ها سودآور نيستند و به زيان هاي انباشته خود اضافه مي كنند ، انتقال آنها نمي تواند به نفع اقتصاد كشور و مردم آن باشد. درآمدزايي براي خودروسازان مهمترين حمايت دولت از صنايعي است كه تحت تحريم ها بيش از 5٪ از توليد ناخالص داخلي كشور را تشكيل مي دهند.

با اين حال ، مشكلي كه طرفداران قيمت گذاري دستوري بر آن تأكيد مي كنند ناآرامي در بازار و افزايش قيمت ها پس از آزادسازي قيمت است. براي درك اينكه اين فرضيه نمي تواند درست باشد ، كافي است بدانيد كه قيمت خودرو تحت تأثير دو مجموعه پارامتر در بازار حركت مي كند. نخست تغييرات در شاخص هاي اقتصادي مانند تورم و نقدينگي و همچنين تغييرات مكرر ارزش ريال در برابر ارز خارجي و دوم عدم تعادل در عرضه و تقاضاي خودرو.

اين دو پارامتر نقش مهمي در افزايش قيمت خودرو در بازار دارند. ناگفته نماند كه تأثير دو پارامتر ديگر ، يعني تغيير در شاخص هاي اقتصادي و قيمت گذاري منظم خودرو ، مانند عدم تعادل عرضه و تقاضا ، تأثير عمده اي در بازار و تعيين قيمت ها در اين محيط ها ندارد. و بازارها مشخصات اصلي ترين و بي نظيرترين عامل در تعيين قيمت خودرو است. البته سيستم كارگزاري براي افزايش قيمت نيز مثر است ، اما اتفاقاً اين تأثير براي هر دو نرخ بهره بيشتر است. به عبارت ديگر ، كارگزار از اختلاف قيمت بين كارخانه و بازار سود بيشتري مي برد. اگر هيچ اختلاف قيمتي بين كارخانه و بازار وجود نداشته باشد ، در ابتدا سيستم واسطه سعي در ايجاد اين اختلاف داشت ، اما از آنجا كه اين بخش مهمي از تقاضاي بازار است ، تنها از تفاوت قيمت خودرو بين كارخانه و بازار به دنبال سود است. بازار. با خاموش شدن بازار و كسري كسري از يك سو ، توليد و عرضه خودروسازان تقويت مي شود و بلافاصله پس از آزادسازي قيمت هاي كارگزاري مطمئناً تضعيف مي شود.

علي رغم افزايش توليد خودرو ، روياي بيش از 1 ميليون دستگاه بدون شريك خارج از كشور همچنان يك رويا بود.

ما معتقديم قيمت هاي تنظيم شده مهمترين مانع دستيابي به جهش سودآوري توليد در صنعت خودرو است ، اما وجود موانع ديگر را نبايد به راحتي ناديده گرفت. سال گذشته ، دولت و م agenciesسسات شبه دولتي مقرراتي را در سايت هاي توليدي وضع كردند تا صنعت خودرو كشور بيش از 1 ميليون واحد توليدي را متوقف كند كه اين امر اقتصاد ملي را تحت تأثير قرار مي دهد و سال گذشته ، از يك ميليون واحد فاقد شركاي خارجي ، هنوز يك رويا است .

در يك سال گذشته ، سازمان هاي مختلف دولتي ، از جمله بخش خاموش ، گوان سبو ، وزارت اقتصاد ، گروه بانكي و برخي از سازمان هاي غير دولتي ، قوانين متناقضي را براي صنعت ، به ويژه اتومبيل تهيه كرده اند. البته يكي از اقدامات م ofثر دولت در اين زمينه ايجاد ستادي براي ارتقا and و رفع موانع توليد كشور بود كه هم به افزايش قدرت ستاد و هم به افزايش قدرت اداري آن در سال جديد نياز دارد. به عنوان مثال ، علي رغم تصويب ستاد تسهيل براي پشتيباني سيستم بانكي ايالت از برخي شركت هاي توليدي فعال اما بدهكار ، برخي از بانك ها با وجود تصويب ستادهاي تسهيل محلي و ملي با اين شركت هاي توليدي همكاري نكرده اند.

علاوه بر اين ، سختگيري گمركات ملي در مسير گمركي مواد اوليه و محصولات نيمه تمام مانع اصلي جهش توليد در سال گذشته بود. شناسايي دقيق كالاهاي داراي ترخيص كالا از گمرك كه براي توزيع اقتصاد و صنعت يك كشور مفيد هستند بسيار دشوار است ، اما مهمتر از همه ، مقررات مختلف تعرفه اي است كه براي دستيابي به اين تشخيص دقيق وضع شده است. دولت ها نبايد وقت و هزينه زيادي در اين شركت ها سرمايه گذاري كنند و نبايد توجه كافي به مواد اوليه و قطعات مورد نياز شركت هايي داشته باشند كه توليد آنها قسمت قابل توجهي از توليد ناخالص داخلي كشور را تشكيل مي دهد. در عين حال ، جلوگيري از درآمد غيرضروري نبايد مانعي براي جهش توليد سودآور باشد.

انتهاي پيام

منبع: گزارشكر يك
قيمت‌گذاري دستوري مهمترين مانع توسعه خودروسازان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.